| Insomma ragazzi, ma siamo sicuri che questa forma di governo sia davvero la migliore?
A me la visione politica di Hobbes mi è sempre piaciuta: l'uomo nello stato naturale di cose è un lupo nei confronti degli altri uomini (homo homini lupus), questo fa si che nasca la conglomerazione sociale per una convenienza e sopravvivenza insita in ogni "cittadino". L'uomo per Hobbes è visto come un "animale" sopratutto egoista in cui regna la prevaricazione dell'uno sull'altro. Nello stato Hobbes distingue chiaramente quindi il libero arbitrio con la libertà d'azione, che è chiaramente subordinata ai vincoli imposti dallo stato sovrano. Nello stato di natura invece ci troviamo in una situazione di "bellum omnium contra omnes", in cui non vige nessuna legge se non quella della sopravvivenza del singolo a scapito di qualsiasi valore o etica oggettiva. In questo modo ogni singolo cede la propria libertà ad un uomo o a una assembla di uomini che governano appunto come un grande Leviatano, che non prevede separazione dei poteri. Hobbes argomenta che se lo stato è indirizzato verso un governo di pace e un obbiettivo unico, non c'è motivo di separare i poteri, in quanto questo potrebbe essere un pretesto di uno di prevaricare sull'altro, andando così incontro ad una possibile guerra civile.
C'è ancora molto da dire, ho cercato di riassumere in breve questa visione politica, di sicuro abbastanza estrema e "monarchica", con cui però in molti casi concordo.
Riporto un passo importante:
I authorise and give up my right of governing myself to this man, or to this assembly of men, on this condition; that thou give up, thy right to him, and authorise all his actions in like manner.
The sovereign has twelve principal rights:
1. because a successive covenant cannot override a prior one, the subjects cannot (lawfully) change the form of government. 2. because the covenant forming the commonwealth is the subjects giving to the sovereign the right to act for them, the sovereign cannot possibly breach the covenant; and therefore the subjects can never argue to be freed from the covenant because of the actions of the sovereign. 3. the selection of sovereign is (in theory) by majority vote; the minority have agreed to abide by this. 4. every subject is author of the acts of the sovereign: hence the sovereign cannot injure any of his subjects, and cannot be accused of injustice. 5. following this, the sovereign cannot justly be put to death by the subjects. 6. because the purpose of the commonwealth is peace, and the sovereign has the right to do whatever he thinks necessary for the preserving of peace and security and prevention of discord, therefore the sovereign may judge what opinions and doctrines are averse; who shall be allowed to speak to multitudes; and who shall examine the doctrines of all books before they are published. 7. to prescribe the rules of civil law and property. 8. to be judge in all cases. 9. to make war and peace as he sees fit; and to command the army. 10. to choose counsellors, ministers, magistrates and officers. 11. to reward with riches and honour; or to punish with corporal or pecuniary punishment or ignominy. 12. to establish laws of honour and a scale of worth.
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